Σάββατο 1 Αυγούστου 2015

Κορνήλιος Καστοριάδης: Υστερογραφο στην ασημαντοτητα

Κειμενο της συζητησης με τον δημοσιογράφο Ντανιελ Μερμε στην εκπομπη La-bas si j’ y suis του ραδιοφωνικου σταθμου France Inter , οπως δημοσιευτηκε στην Ελευθεροτυπια (20.7.1998) και στην Monde Diplomatique (Αυγουστος 1998).

Απ’ ολα τα χαρακτηριστικα του συγχρονου κοσμου – κρισεις, αντιφασεις, αντιθεσεις, τομες -, εκεινο που με εντυπωσιαζει περισσοτερο ειναι η ασημαντοτητα.

Ας παρουμε τη διαμαχη αναμεσα στη Δεξια και την Αριστερα. Στις ημερες μας εχει χασει το νοημα της. Οχι επειδη δεν υπαρχει υλικο, για να τροφοδοτηθει μια πολιτικη διαμαχη, και μαλιστα μια πολυ σοβαρη διαμαχη. Αλλα επειδη τοσο η Δεξια οσο και η Αριστερα, λιγο εως πολυ, λενε τα ιδια πραγματα.

Στη Γαλλια το 1983 οι Σοσιαλιστες ακολουθησαν καποια πολιτικη. Μετα, ηρθε η Δεξια με τον Μπαλλαντυρ και ακολουθησε την ιδια πολιτικη. Μετα, ξαναρθαν οι Σοσιαλιστες με τον Μπερεγκοβουα και συνεχισαν την ιδια πολιτικη. Μετα, ξανα η Δεξια με τον Μπαλλαντυρ και ξανα η ιδια πολιτικη. Μετα, ο Σιρακ κερδισε τις εκλογες λεγοντας «εγω θα κανω κατι αλλο» και, τελικα, εκανε κι αυτος τα ιδια.

Οι πολιτικοι ειναι ανισχυροι. Αυτο ειναι βεβαιο. Το μονο που μπορουν να κανουν ειναι να «πηγαινουν με το ρευμα», δηλαδη να εφαρμοζουν μια υπερ-φιλελευθερη πολιτικη, η οποια ειναι της μοδας. Κατα τη γνωμη μου, δεν προκειται για πολιτικους αλλα για μικροπολιτικους που επιδιδονται σε ψηφοθηρια με οποιοδηποτε μεσον, με το marketing, κ.λπ. Ουσιαστικα, αυτοι οι ανθρωποι δεν εχουν κανενα προγραμμα. Στοχος τους ειναι: ειτε η παραμονη τους στην εξουσια, ειτε η επιστροφη τους σ’ αυτην. Και για να τον πετυχουν, ειναι ικανοι για ολα. Ο Μπιλ Κλιντον, για παραδειγμα, στηριξε τη προεκλογικη του εκστρατεια αποκλειστικα και μονον στις μετρησεις· το επιτελειο του, σε καθε περιπτωση, θεωρουσε οτι η επικρατουσα γνωμη μιας μετρησης ταυτιζεται με την κοινη γνωμη…

Οπωσδηποτε, υπαρχει ενδογενης σχεση αναμεσα στη μηδαμινη πολιτικη αυτου του ειδους – ουσιαστικα, προκειται για το μη γιγνεσθαι της πολιτικης – και στην ασημαντοτητα που χαρακτηριζει τους αλλους τομεις· την ασημαντοτητα στις τεχνες, στη φιλοσοφια, στη λογοτεχνια. Ειναι το πνευμα του καιρου μας. Ολα συνεργουν προς αυτην την κατευθυνση, προς τα ιδια αποτελεσματα. Ολα οδηγουν στην ασημαντοτητα.

Περιεργο επαγγελμα η πολιτικη, ακομη κι αυτη εδω η μηδαμινη πολιτικη. Γιατι; Διοτι προϋποθετει δυο ικανοτητες που δεν συνδυαζονται μεταξυ τους.
Η πρωτη ικανοτητα ειναι η κατακτηση της εξουσιας (μπορει να εχει κανεις τις καλυτερες ιδεες, αλλα αυτο δεν χρησιμευει, εαν δεν εχει κατακτησει την εξουσια). Η δευτερη ειναι, μετα την κατακτηση της εξουσιας, να την αξιοποιησει κανεις, δηλαδη να κυβερνησει.

Τιποτα ομως δεν εγγυαται οτι καποιος που ειναι ικανος να κυβερνησει, ειναι επισης ικανος να ανεβει στην εξουσια. Στο παρελθον, στις απολυτες μοναρχιες, η ανοδος στην εξουσια προϋπεθετε να κολακευει κανεις τον βασιλια ή να ειναι ευνοουμενος της Μανταμ Πομπαντουρ. Σημερα, στις ψευδο-δημοκρατιες μας, η ανοδος στην εξουσια προϋποθετει να κολακευει κανεις την κοινη γνωμη ή να εχει τηλεοπτικη φωτογενεια.

Χρησιμοποιησα τον ορο «ψευδο-δημοκρατια», διοτι ανεκαθεν πιστευα και πιστευω οτι η λεγομενη «αντιπροσωπευτικη δημοκρατια» δεν ειναι αληθινη δημοκρατια. Οι αντιπροσωποι της ελαχιστα αντιπροσωπευουν τους εκλογεις. Κατα κυριο λογο, αντιπροσωπευουν τον εαυτο τους, ιδιαιτερα επιχειρηματικα συμφεροντα, λομπυ διαμορφωσης πολιτικης επιρροης, κ.λπ.

Οταν λεμε οτι καποιος με αντιπροσωπευει για τεσσερα χρονια, χωρις να εχω τη δυνατοτηα ανακλησης του, αυτο σημαινει οτι απεκδυομαι της κυριαρχιας μου. (Ο Ζαν Ζακ Ρουσσω το εχει πολυ καλα διατυπωσει: «οι Αγγλοι νομιζουν οτι ειναι ελευθεροι, επειδη εκλεγουν τους αντιπροσωπους τους καθε πεντε χρονια, πλην ομως ειναι ελευθεροι μονον μια ημερα καθε πεντε χρονια· την ημερα των εκλογων»). Το προβλημα δεν ειναι μηπως στις εκλογες γινει νοθεια και αλλοιωθουν τα αποτελεσματα. Αλλου εγκειται το προβλημα. Οι εκλογες ειναι υπονομευμενες, διοτι οι επιλογες των ψηφοφορων εχουν καθοριστει εκ των προτερων.

Θα σας θυμησω μια φραση του Αριστοτελη: «Ποιος ειναι πολιτης; Πολιτης ειναι ο ικανος να κυβερνησει και να κυβερνηθει».

Στη Γαλλια, υπαρχουν τριαντα εκατομμυρια πολιτες. Γιατι δεν ειναι ικανοι να κυβερνησουν; Διοτι ολη η πολιτικη ζωη στοχευει ακριβως στο να μη μαθαινουν οι πολιτες πως να αποφασιζουν και, τελικα, να εμπιστευονται στους ειδικους το εργο της διακυβερνησης.

Υπαρχει δηλαδη μια αντι-πολιτικη εκπαιδευση. Ενω οι ανθρωποι επρεπε να αναλαμβανουν ολων των ειδων τις πολιτικες ευθυνες και να παιρνουν αναλογες πρωτοβουλιες, τελικα, εθιζονται στο να ακολουθουν και να ψηφιζουν τις πολιτικες επιλογες που αλλοι τους παρουσιαζουν ετοιμες.

Στις νεωτερικες κοινωνιες – ας πουμε απο την εποχη της Αμερικανικης και της Γαλλικης Επαναστασης εως περιπου τον Β’ Παγκοσμιο Πολεμο – υπηρχαν φλεγουσες κοινωνικες και πολιτικες συγκρουσεις. Αυτους τους δυο αιωνες τους σημαδεψαν σημαντικοι αγωνες. Τοτε, οι ανθρωποι εκαναν διαδηλωσεις. Ομως δεν διαδηλωναν απλως για μια σιδηροδρομικη γραμμη (χωρις αυτο να ειναι κατακριτεο), αλλα για μεγαλα πολιτικα ιδεωδη. Τοτε, οι ανθρωποι εκαναν απεργιες.

Ομως δεν απεργουσαν απλως για τα μικρα συντεχνιακα συμφεροντα τους, αλλα για μεγαλα ζητηματα που αφορουσαν ολους τους μισθωτους.
Σημερα, παρατηρειται σαφης υποχωρηση της πολιτικης δραστηριοτητας. Οσο οι ανθρωποι εγκαταλειπουν την πολιτικη δραστηριοτητα και αποσυρονται στην ιδιωτικη τους σφαιρα, τοσο οι γραφειοκρατες και οι μικροπολιτικοι ρουσφετολογοι προελαυνουν. Και οι τελευταιοι εχουν για δικαιολογια οτι «ο κοσμος δεν κανει τιποτα…γι’ αυτον τον λογο αναλαμβανουμε εμεις πρωτοβουλιες…». Με τη σειρα του ο κοσμος λεει οτι «δεν αξιζει τον κοπο να ανακατευομαστε…φθανουν τοσοι που ασχολουνται, στο κατω-κατω τι μπορουμε να κανουμε εμεις;…». Και ετσι δημιουργειται ο φαυλος κυκλος.

Η υποχωρηση της πολιτικης δραστηριοτητας συνδεεται και με την καταρρευση των μεγαλων πολιτικων ιδεολογιων, ειτε επαναστατικων ειτε ρεφορμιστικων, οι οποιες ηθελαν πραγματικα να αλλαξουν την κοινωνια. Για χιλιους δυο λογους, αυτες οι ιδεολογιες εχασαν το κυρος τους· επαψαν να ανταποκρινονται στις απαιτησεις των καιρων, στις προσδοκιες των ανθρωπων, στην κατασταση της κοινωνιας, στην ιστορικη εμπειρια.

Η καταρρευση του κομμουνισμου και η διαλυση της Σοβιετικης Ενωσης ειναι ενα κεφαλαιωδες γεγονος. Κατονομαστε ομως εστω και εναν πολιτικο – για να μην πω πολιτικαντη – της Αριστερας, ο οποιος πραγματικα συλλογιστηκε τι συνεβη και γιατι. Ποιος πολιτικος της Αριστερας αποκομισε καποια διδαγματα απο τα γεγονοτα αυτα;

Κι ομως η πορεια του κομμουνισμου – η πορεια προς την θηριωδια, τον ολοκληρωτισμο, τα Γκουλαγκ εως την καταρρευση – απαιτει οπωσδηποτε πολυ βαθυ στοχασμο και συναγωγη συμπερασματων. Στοχασμο, για το ενα κινημα – που θελει να αλλαξει την κοινωνια – μπορει ή δεν μπορει, πρεπει ή δεν πρεπει, οφειλει ή δεν οφειλει να το κανει. Στην προκειμενη περιπτωση οι κυριοι της Αριστερας, παιρνουν ενα ολοστρογγυλο μηδεν.

Πως δημιουργειται, λοιπον, ο καλος πολιτης; Ποιες ιδιοτητες πρεπει να διαθετει; Πρεπει να εχει γενικες ή ειδικες γνωσεις; Και τελικα, ποιοι πολιτες πρεπει να αποφασιζουν για τα κοινα; Αυτο το διλημμα εχει τεθει απο τον Πλατωνα. Ο Πλατωνας ελεγε οτι οι φιλοσοφοι – αυτοι που εχουν γενικη θεωρηση των πραγματων και ειναι πανω απο τους ειδικους – πρεπει να βασιλευουν, δηλαδη να κυβερνουν. Η εναλλακτικη λυση στις θεσεις του Πλατωνα ειναι σαφως η αθηναϊκη δημοκρατια.
Ας παμε στην Αθηνα του 5ου και του 4ου π.χ. αιωνα. Για τους Αθηναιους εκεινους της εποχης καθε πολιτης, ανεξαιρετως καθε πολιτης, ειναι ικανος να κυβερνησει (θυμιζω ξανα τη διατυπωση του Αριστοτελη: «πολιτης ειναι ο ικανος να κυβερνησει και να κυβερνηθει»). Και πως γινεται αυτο; Με κληρωση! Ριχνουν κληρο! Γιατι; Διοτι πιστευουν εμπρακτα οτι η πολιτικη δεν ειναι υποθεση των ειδικων. Διοτι πιστευουν οτι δεν υπαρχει πολιτικη επιστημη. Υπαρχει μονον γνωμη – «δοξα» στα αρχαια ελληνικα – σχετικα με τα πολιτικα ζητηματα. Και θελω να υπογραμμισω οτι η ιδεα πως η πολιτικη δεν αποτελει υποθεση των ειδικων και πως ολες οι γνωμες εχουν ιση αξια, ειναι η μονη λογικη δικαιολογηση της αρχης της πλειοψηφιας.

Στην αρχαια Αθηνα, λοιπον, τις πολιτικες αποφασεις τις παιρνει ο λαος και οχι οι ειδικοι. Υπαρχουν ομως και εξειδικευμενες δραστηριοτητες. Οι Αθηναιοι σαφως δεν ηταν τρελοι να νομιζουν οτι τα ξερουν ολα… Τι εκαναν, τοτε, οι πολιτες της αρχαιας Αθηνας σε σχεση με αυτο το θεμα; Πως το αντιμετωπισαν; Εκαναν κατι παρα πολυ ενδιαφερον. Δημιουργησαν τις εκλογες. Σωστα ή λαθος, παντως τις δημιουργησαν. Και αυτο ειναι γεγονος ιστορικα τεκμηριωμενο.

Για τις εξειδικευμενες δραστηριοτητες και μονον γι’ αυτες – για την κατασκευη ναυπηγειων, για την ανεγερση ναων, για τη διεξαγωγη του πολεμου – χρειαζονται οι ειδικοι! Και αυτους, τους ειδικους, οι Αθηναιοι πολιτες τους εκλεγουν! Να ποιο ειναι το νοημα των εκλογων. Διοτι εκλογες σημαινει εκλογη των καλυτερων.

Αλλα πως μπορει να επιτευχθει κατι τετοιο; Πως επιτυγχανεται η εκλογη των καλυτερων; Εδω υπεισερχεται ο ορος «εκπαιδευση του λαου». Ο λαος καλειται να επιλεξει, να εκλεξει. Οι Αθηναιοι, λοιπον, εκλεγουν καποιον για πρωτη φορα. Εστω οτι κανουν λαθος. Εστω, οτι διαπιστωνουν, για παραδειγμα, πως ο Περικλης ειναι ενας αναξιος στρατηγος. Τι κανουν σε μια τετοια περιπτωση; Απλουστατα, δεν τον ξαναεκλεγουν ή τον ανακαλουν.

Ομως, προκειμενου να εχει ουσια η γνωμη – η «δοξα» – των πολιτων για τα κοινα, θα πρεπει να εχει καλλιεργηθει. Αλλα με ποιον τροπο καλλιεργουν τη «δοξα» τους τη σχετικη με τη διακυβερνηση οι Αθηναιοι πολιτες; Μα βεβαια κυβερνωντας! Ως εκ τουτου, η αθηναϊκη δημοκρατια – και αυτο ειναι το σημαντικο – αποτελει μια υποθεση εκπαιδευσης και αγωγης των πολιτων. (Αυτη η καιριας σημασιας διασταση, καθως ολοι γνωριζουμε, λειπει εντελως σημερα).

Προσφατα, ενα γαλλικο περιοδικο δημοσιευσε τα αποτελεσματα μιας ερευνας, συμφωνα με την οποια το 60% των βουλευτων απο την Γαλλια ομολογουν οτι δεν εχουν ιδεα απο οικονομια! Προκειται για τους βουλευτες, που αποφασιζουν να αυξηθουν ή να μειωθουν οι φοροι, που αποφασιζουν συνεχως, ενω δεν εχουν ιδεα για αυτο για το οποιο αποφασιζουν… Τελικα, οι βουλευτες, οπως και οι υπουργοι, ειναι υποδουλοι των τεχνικων συμβουλων τους. Συμβουλευονται τους ειδικους, πλην ομως εχουν και οι ιδιοι προκαταληψεις ή προτιμησεις.

Εαν παρακολουθησετε απο κοντα τη λειτουργια μιας κυβερνησης, ή ενος μεγαλου γραφειοκρατικου μηχανισμου, θα διαπιστωσετε οτι οι κυβερνωντες και οι υπευθυνοι εμπιστευονται τους ειδικους. Ωστοσο, επιλεγουν παντα εκεινους τους ειδικους που συμμεριζονται τις δικες τους αποψεις. Παντα βρισκεται ενας οικονομολογος που θα πει «ναι, κυριε υπουργε, οπως το λετε πρεπει να γινει». Παντα βρισκεται ενας ειδικος για θεματα στρατιωτικα που θα πει «ναι, χρειαζεται πυρηνικος εξοπλισμος» ή «οχι, δεν χρειαζεται πυρηνικος εξοπλισμος» και ουτω καθεξης… Προκειται για ενα εντελως ανοητο παιχνιδι, πλην ομως ετσι κυβερνομαστε σημερα.

Επανερχομαι στο διλημμα: «ο πολιτης πρεπει να εχει γενικες ή ειδικες γνωσεις;». Η δικη μου απαντηση: πρωτον, οι ειδικοι στην υπηρεσια των πολιτων και οχι στην υπηρεσια καποιων πολιτικων· δευτερον, οι πολιτες κυβερνωντας μαθαινουν να κυβερνουν… Αλλα, για να ειναι σε θεση οι ανθρωποι να ασχοληθουν με τα κοινα, θα πρεπει να εχουν λαβει την αναλογη παιδεια. Ομως, η συγχρονη παιδεια δεν εχει καμια απολυτως σχεση με αυτο το αιτημα. Στο σχολειο, ουσιαστικα, παιρνουμε εξειδικευμενες γνωσεις τεχνοκρατικου χαρακτηρα.

Το σχολειο θα επρεπε να ειναι ιδιαιτερως στραμμενο στα κοινα. Στο σχολειο θα πρεπει να αναλυεται σε βαθος καθε τι που αφορα τους οικονομικους, τους κοινωνικους και τους πολιτικους μηχανισμους. Θα επρεπε να υπαρχουν μαθηματα πραγματικης ανατομιας της συγχρονης κοινωνιας. Αλλα τι λεω τωρα… Εδω τα σχολεια ειναι ανικανα να διδαξουν ακομη και Ιστορια. Τα παιδια βαριουνται στο μαθημα της Ιστοριας, ενα μαθημα που θα επρεπε να ειναι συναρπαστικο.

Πολλα πραγματα πρεπει να αλλαξουν, εαν θελουμε να μιλησουμε για αληθινη εκπαιδευτικη δραστηριοτητα στο πολιτικο πεδιο. Κατι τετοιο, προϋποθετει αλλαγη των θεσμων. Προϋποθετει νεους θεσμους που να επιτρεπουν – και οχι να αποτρεπουν, οπως οι σημερα ισχυοντες- την ενεργο συμμετοχη των πολιτων στα κοινα.

Ας εξετασουμε, τωρα, για λιγο, τη σχεση του ανθρωπου με τη γνωση και με την πιστη. Στον 20ο αιωνα γνωρισαμε την ακρατη κυριαρχια της ιδεολογιας – της ιδεολογικης πιστης – με την αυστηρη εννοια και, θα ελεγα, με την κακη εννοια του ορου.

Ας παρουμε ενα παραδειγμα απο τη δεκαετια του ’70. Ας παρουμε τις μαοϊκες ομαδες. Το προβλημα με τους μαοϊκους δεν εγκειται στην αγνοια τους για το τι συνεβαινε πραγματικα στην Κινα. Οι μαοϊκοι, ειτε ειχαν μυηθει στο δογμα απο τους καθοδηγητες τους, ειτε το ειχαν δεχτει απο μονοι τους χωρις την παρεμβολη τριτων. Το προβλημα λοιπον βρισκεται στο οτι οι ιδιοι – με τον ενα ή τον αλλο τροπο – αποδεχτηκαν μια τετοιου ειδους χειραγωγηση. Γιατι; Για ποιον λογο; Διοτι ηταν αναγκη να ειναι χειραγωγημενοι. Διοτι ειχαν αναγκη να πιστευουν. Και αυτο ακριβως το θεμα ηταν ανεκαθεν η μεγαλη πληγη του επαναστατικου κινηματος.

Η γνωση και η πιστη. Ο Αριστοτελης, στον οποιο συχνα αναφερομαι και για τον οποιο εχω απεραντο σεβασμο, εχει πει κατι – δεν μπορω να πω οτι ειναι ανοησια, δεδομενου οτι προκειται για τον Αριστοτελη, που δεν ειναι ωστοσο σωστο: «ο ανθρωπος ειναι ζωον, το οποιο επιθυμει την γνωση». Δεν συμφωνω.
Απο την πλευρα μου υποστηριζω οτι ο ανθρωπος δεν ειναι ζωον, το οποιο επιθυμει την γνωση, αλλα ζωον το οποιο επιθυμει την πιστη και, ακριβεστερα, τη βεβαιοτητα μιας πιστης· εξ ου και η μεγαλη δυναμη των θρησκειων, εξ ου και η μεγαλη δυναμη των πολιτικων ιδεολογιων.

Στο ξεκινημα του, το εργατικο κινημα χαρακτηριζονταν απο εντονα κριτικη σταση. Θυμηθειτε τους δυο πρωτους στιχους απο το δευτερο κουπλε της Διεθνους, που ειναι εξ αλλου ο υμνος της Κομμουνας: «δεν υπαρχει υπερτατος Σωτηρας ουτε Θεος» (αρα, εξοβελιζεται η θρησκεια), «δεν υπαρχει Καισαρ ουτε Αρχηγος» (αρα, εξω κι ο Λενιν!). Ειδαμε ομως τι επακολουθησε… Ειδαμε που οδηγησε η αναγκη για πιστη…

Αραγε, μετα απο ολα οσα εχουν συμβει, γιναμε σημερα τουλαχιστον λιγο πιο σοφοι; Νομιζω οτι η εξελιξη στις χωρες της Ανατολικης Ευρωπης καθως και η εξελιξη γενικως της κοινωνιας εχουν συμβαλλει, ωστε να αποκτησουν οι ανθρωποι καπως πιο κριτικη διαθεση.
Βεβαια, η αναγκη για πιστη παραμενει. Υπαρχει παντα ενα ποσοστο που διακαως αναζητει την πιστη· μιαν πιστη. Ετσι, βλεπουμε σε αλλες χωρες – οχι τοσο στη Γαλλια – φαινομενα και κινηματα, οπως η σαϊεντολογια, οι διαφορες σεχτες, ο φονταμενταλισμος. Χωρις αμφιβολια, σημερα η σταση των ανθρωπων ειναι πιο κριτικη και πιο σκεπτικιστικη απο ο,τι ηταν στο παρελθον. Ειναι ομως μια σταση που αναστελλει τη δραση.

Στο σημειο αυτο θα θυμησω οτι ο Περικλης στον Επιταφιο λεει στους Αθηναιους πως μονον αυτοι εχουν κατορθωσει, ωστε η σκεψη τους να μην αναστελλει τη δραση τους! Καταπληκτικο! Και προσθετει: «εις τους αλλους, αντιθετως, η μεν αμαθεια γεννα θρασος, η δε σκεψις ενδοιασμον[1]».
Τις τελευταιες δεκαετιες διανυουμε μια περιοδο καταργησης των φραγμων και των οριων σε ολους τους τομεις της πολιτικης και κοινωνικης ζωης. Αυτο συνεπαγεται την επιθυμια του απεριοριστου. Προκειται για μια μορφη απελευθερωσης, που υπο μιαν εννοια αποτελει μια μεγαλη κατακτηση.

Πρεπει ομως επισης να μαθουμε – και αυτο εχει πολυ μεγαλη σημασια – να αυτοπεριοριζομαστε, τοσο ως ατομα οσο και ως συνολο. Η καπιταλιστικη κοινωνια σημερα ειναι μια κοινωνια που απο καθε αποψη οδευει προς την καταστροφη της· μια κοινωνια ανικανει να αυτοπεριοριστει. Ομως μια πραγματικα ελευθερη κοινωνια, μια κοινωνια αυτονομη, πρεπει να αυτοπεριοριζεται.

Ο αυτοπεριορισμος ισοδυναμει με απαγορευση, θα υποστηριξουν ορισμενοι. Οχι. Δεν εννοω απαγορευση με την εννοια της καταστολης. Εννοω, να ξερουμε οτι υπαρχουν πραγματα που δεν πρεπει να τα επιθυμουμε ή που δεν πρεπει να τα κανουμε. Παραδειγμα, το περιβαλλον. Καταστρεφουμε τον πλανητη, στον οποιο ζουμε.

Σκεφτομαι τα θαυματα: το Αιγαιο Πελαγος, τις χιονισμενες οροσειρες, την «οψη» του Ειρηνικου ωκεανου απο μια γωνια της Αυστραλιας, το Μπαλι, τις Ινδιες, την επαρχια της Γαλλιας που την ερημωνουμε. Οσα θαυματα, τοσες καταστροφες. Καταστρεφουμε τον πλανητη, ενω θα επρεπε να ειμαστε οι κηπουροι του. Θα επρεπε να τον θεραπευουμε, δηλαδη να τον καλλιεργουμε και να τον φροντιζουμε ετσι οπως ειναι.

Μια τετοια δραστηριοτητα θα επρεπε να αποτελει βαση και προσανατολισμο της ζωης μας. Αλλα αυτη ειναι προφανως μια πολυ δυσκολη αποστολη.

Προφανως ομως ολα τα παραπανω δεν εχουν σχεση ουτε με το σημερινο συστημα, ουτε με το σημερινο κυριαρχο φαντασιακο. Το φαντασιακο της εποχης μας ειναι το φαντασιακο της απεριοριστης επεκτασης και της συσσωρευσης αχρηστων πραγματων… Δηλαδη; Δηλαδη, μια τηλεοραση σε καθε δωματιο, ενας ηλεκτρονικος υπολογιστης σε καθε δωματιο και ουτω καθεξης. Σ’ αυτο το φαντασιακο στηριζεται το συστημα. Και ειναι αυτο ακριβως που πρεπει να καταστραφει.
Τι θα μπορουσε λοιπον να προτεινει κανεις για τη σημερινη κατασταση, δεδομενου οτι ειναι πολυ ευκολο να παρασυρθουμε, να αφεθουμε; (Ως γνωστον, ο ανθρωπος ειναι ζωον οκνηρον). Θα καταφυγω παλι στους αρχαιους. Υπαρχει μια υπεροχη φραση του Θουκυδιδη: «πρεπει να διαλεξουμε αναμεσα στην οκνηρια και την ελευθερια»! Αλλα και ο Περικλης, εαν δεν κανω λαθος, ελεγε στους Αθηναιους: «εαν θελετε να ειστε ελευθεροι, πρεπει να εργαζεστε»!

Η ελευθερια ειναι δραστηριοτητα. Μια δραστηριοτητα, η οποια γνωριζει τα ορια της, ξερει να αυτοπεριοριζεται. Η ελευθερια γνωριζει οτι μπορει να τα κανει ολα, αλλα επισης γνωριζει οτι δεν πρεπει να τα κανει ολα. Αυτο ειναι, για μενα, το μεγαλο προβλημα της δημοκρατιας και του ατομικισμου.

[1] Θουκυδιδου Ιστοριαι, μτφ. Ελ Βενιζελου, Βιβλιο Β’, κεφ. 38-41.

Hit&Run

Παρασκευή 31 Ιουλίου 2015

Respect στον Λαφαζάνη;

Τάκης Θεοδωρόπουλος ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ 

Η εμφάνισή του στο γήπεδο του Πανελληνίου τις προάλλες ενθουσίασε κοινό και κριτικούς. Οταν τον άκουσα να λέει «Ισκρα στα ρωσικά σημαίνει σπίθα, και Ισκρα λεγόταν η εφημερίδα που έβγαζε ο Λένιν στα μαύρα χρόνια της τσαρικής τρομοκρατίας», ένιωσα το ρίγος της κομμουνιστικής ανατριχίλας να με διαπερνά. Θες να είναι ο πνευματικός όγκος της φωνής του όταν βγάζει λέξεις μαγικές, όπως «δραχμή»; Θες να είναι ο αγωνιστικός δυναμισμός του, οι ουλές και οι ρυτίδες που χάραξαν στο πρόσωπό του οι ταξικοί αγώνες και τα Οχι; Δεν μπορώ να προσδιορίσω τι είναι αυτό που με γοητεύει στον Παναγιώτη Λαφαζάνη και, για να είμαι ειλικρινής, δεν θέλω να το προσδιορίσω. Μου αρκεί που με γοητεύει. Είναι σαν κάτι φωνές που δεν σε νοιάζει τι τραγουδούν. Αρκεί να τις ακούς να τραγουδούν.

Ενα μόνον με ανησυχεί. Μην άθελά του παγιδευτεί ο ίδιος στη γοητεία που ασκεί άμα τη εμφανίσει όπως έγραφαν τα παλιά καλά χιλιάρικα που θέλει να ξανατυπώσει. Οχι, προς Θεού, δεν εννοώ τη γοητεία που ασκεί ο ίδιος στον εαυτό του. Αυτήν την αφήνω ολόκληρη για τη φαλακρή αηδόνα της οικονομίας. Επειδή βλέποντάς τον και ακούγοντάς τον μόνον να τον λατρέψω μπορώ, όπως τον λατρεύουν και οι μάζες των προλεταρίων που οδήγησαν την Ιστορία ένα βήμα μπροστά στον Πανελλήνιο, φοβούμαι πως η παγίδα της προσωπολατρίας είναι ήδη στημένη από κάποιους. Είμαι όμως βέβαιος πως ο ίδιος ο Παναγιώτης Λαφαζάνης είναι πολέμιος της προσωπολατρίας και θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να πατάξει τις εκδηλώσεις λατρείας προς το πρόσωπό του.

Πέστε μου ότι κάνω εύκολα αστεία, πέστε ότι βρήκα εύκολο θύμα καλοκαιριάτικα, πέστε με δεξιό, πέστε με σεξιστή, θέλω όμως και να μου πείτε για ποιον λόγο είμαστε υποχρεωμένοι εν έτει 2015 να παίρνουμε στα σοβαρά τον Λαφαζάνη; Respect επειδή είναι συνεπής στις ιδέες του, όπως έγραψε και ο κ. Μπίστης; Ο Μπαλζάκ δεν έλεγε ότι μόνον οι ηλίθιοι δεν αλλάζουν γνώμη; Πώς είναι δυνατόν στην κατεστραμμένη χώρα το κυβερνών κόμμα να ασχολείται με κάποιον, και τους οπαδούς του, ο οποίος θέλει να ιδρύσει υποκατάστημα μιας εταιρείας που έχει πτωχεύσει προ πολλού; Η σοβιετική αυτοκρατορία κατέρρευσε, όμως οι εμπορικοί αντιπρόσωποι του κομμουνισμού της στην Ελλάδα επιμένουν να πουλάν τα προϊόντα της.

«Ηγετική εμφάνιση έκανε ο Λαφαζάνης». Τι είναι ο Ρουβίκωνας στο κάτω-κάτω; Ενα ποταμάκι, τίποτε για τον διασκελισμό του ηγέτη. «Ηγέτης» ποίου πράγματος; Δεν έχει σημασία. Τι πιστεύει εκτός από τη διατήρηση της εθνικής ΔΕΗ και κάτι κομμουνιστικά πρωτόλεια ο ηγέτης που έκανε ηγετική εμφάνιση; Κι όμως ο κ. Λαφαζάνης είναι θέμα. Οι τράπεζες κλειστές, έλεγχος κεφαλαίων, μετανάστες κατά κύματα, εργαζόμενοι χωρίς εργασία, άνεργοι σε απόγνωση, διαλυμένη διοίκηση, διεθνές περιβάλλον εκρηκτικό, συμμαχίες που κρέμονται από μια κλωστή, συμφωνίες που εκκρεμούν και αυτό το «πράγμα» που λέγεται χώρα προετοιμάζεται για εκλογές επειδή ο Τσίπρας πρέπει να αντιμετωπίσει τη γοητεία του Λαφαζάνη.

Ας μην ξεχνάμε ότι ένα από τα προβλήματα της αριστεράς είναι ότι ισοπέδωσε τη διάκριση ανάμεσα στην ευφυΐα και την ευήθεια στο όνομα της ιδεολογικής συνέπειας. Με αποτέλεσμα να αναδεικνύει ηγέτες σαν τον Λαφαζάνη.
Έντυπη
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

H απολογία και το κώνειο

Η συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα στο κομματικό ραδιόφωνο του ΣΥΡΙΖΑ «Στο Κόκκινο» (εδώ) δεν ήταν μια επίθεση στον Λαφαζάνη και στην Κωνσταντοπούλου, όπως διέγνωσε η τρέχουσα δημοσιογραφική φιλολογία. Ηταν μια απολογία. Προς όλους.

Ετσι έβγαινε προς τον ακροατή. Ηταν αμήχανος, γιατί έλεγε αλήθειες που δεν του άρεσαν. Αλλά έπρεπε να τις πει, γιατί τον εξυπηρετούν στην παρούσα φάση. Ακόμη και τα ψέματα που είπε, μολονότι κραυγαλέα, δεν προκαλούν πλέον οργή, διότι λέγονται από έναν άνθρωπο σε δεινή θέση, που απολογείται.

Μέσα σε δύο ώρες ο ακροατής, κατά τεκμήριο αριστερός, άκουσε τον κ. Τσίπρα να αποδομεί όλο το ιδεολογικο-πολιτικό οικοδόμημα, το οποίο είχε χτίσει τα τρία τελευταία χρόνια. Τον άκουσε να λέει ότι εκείνο το δραματικό ξημέρωμα της 13ης Ιουλίου στις Βρυξέλλες κατάλαβε πως το δίλημμα ήταν «Μνημόνιο ή καταστροφή της χώρας». Ό,τι έχτιζαν ο ίδιος και οι σύντροφοί του επί τρία χρόνια κατέρρευσε μέσα σε λίγες ώρες.

Η παραδοχή του Τσίπρα προκαλεί συγκλονισμό στον κόσμο της Αριστεράς, που άλλα άκουγε και είχε πιστέψει: «Οι εναλλακτικές ήταν η άτακτη χρεοκοπία ή ο δύσκολος συμβιβασμός. Η συμφωνία ήταν ένα σοκ. Μερικοί άμυαλοι τη θεωρούν ήττα, θα θεωρούσαν νίκη την καταστροφή. Η αυτοκτονία δεν είναι λύση. Δεν υπάρχει λύση εκτός ευρωζώνης. Στις χώρες που βρίσκονται εκτός ευρώ υπάρχει επίσης σκληρή λιτότητα. Είμαστε υποχρεωμένοι να κινηθούμε μέσα στο υπάρχον διεθνές πλαίσιο». Είναι δικά του λόγια.

Τι διαφορετικό έλεγαν οι πολιτικοί από τα άλλα, τα αστικά, πολιτικά κόμματα; Ο Παπανδρέου, ο Σαμαράς, ο Βενιζέλος; Χρειάστηκαν τρία χρόνια (ιδεοληψιών, φαντασιώσεων, αυταπατών και εξαπάτησης του εκλογικού σώματος) για να αντιληφθεί ο κ. Τσίπρας ότι οι εναλλακτικές, που ο ίδιος υποσχόταν, ήταν έπεα πτερόεντα. Και να ομολογήσει ο ίδιος ότι είχε αυταπάτες.

Η οδυνηρή αυτή παραδοχή είναι μεν θαρραλέα ομολογία και αυτοκριτική και συνιστά καθαρή στροφή στον ρεαλισμό, αλλά δεν θα περάσει ανώδυνα για τον σημερινό πρωθυπουργό. Ένα κομμάτι του κόσμου που τον στήριξε δεν μπορεί να τα αποδεχθεί, διότι αλλιώς τον είχε γαλουχήσει ο ίδιος επί χρόνια. Διότι ο κόσμος αυτός πίστεψε στο «σκίσιμο» του Μνημονίου, το οποίο σήμερα ο κ. Τσίπρας απαρνείται (αλλά τα λόγια του έχουν καταγραφεί). Πίστεψε ότι αρκεί να υπάρχει αριστερή κυβέρνηση για να μη μειωθούν κι άλλο οι μισθοί και οι συντάξεις, για να μην πληρώνει φόρους και χαράτσια και τόσα άλλα.

Επιπλέον, ένα σημαντικό κομμάτι του κόμματός του θα μείνει πιστό σ’ αυτό που έλεγαν όλοι μαζί από παλιά, ακόμη και στην (εκτός ευρώ) αυτοκτονία, την οποία περιγράφει σήμερα ο κ. Τσίπρας. Και δεν θα είναι καθόλου εύκολο να τους εξουδετερώσει είτε με έκτακτο συνέδριο είτε με εκλογές. Κι αν το πετύχει, θα μείνει μεγάλο τραύμα.

Ο κ. Τσίπρας έπεσε στην παγίδα που ο ίδιος έστησε (και) στον εαυτό του όλα αυτά τα χρόνια, διαβεβαιώνοντας τους ψηφοφόρους ότι υπάρχει κάποιος άλλος κόσμος, που αποδείχτηκε φανταστικός. Τώρα θα κληθεί πολλές φορές να απολογηθεί και για όσα παραπλανητικά έλεγε και για τις επιλογές που έκανε και σήμερα απαρνείται (Βαρουφάκης, Κωνσταντοπούλου). Και μαζί με την απολογία θα υποχρεωθεί να πιει και το κώνειο, που έχει παραχθεί από την αμετροέπεια, την άκρατη υποσχεσιολογία, τις αυταπάτες, τη διαστρέβλωση της αλήθειας, την παραπλάνηση. Και από όλα τα άλλα, που ο ίδιος και  οι σύντροφοί του καλλιέργησαν, όλοι μαζί.

Όσο είναι πρωθυπουργός, ο κ. Τσίπρας έχει τη στοιχειώδη υποχρέωση να φροντίσει ώστε η παγίδα αυτή, στην οποία έπεσε ο ίδιος, να μην αποδειχθεί θανάσιμη για τη χώρα και τους πολίτες. Και προς τούτο έχει έναν τρόπο: να πει όλη την αλήθεια χωρίς φτιασιδώματα και μπρος πίσω.
Μέχρι τώρα χάιδευε τα αυτιά όλων. Ήταν ευχάριστος. Και όπως έχει γράψει ο Κινέζος φιλόσοφος Λάο Τσε «τα ειλικρινή λόγια δεν είναι ωραία. Αλλά τα ωραία λόγια δεν είναι ειλικρινή».

ένα άρθρο των πρωταγωνιστών
protagon

Πέμπτη 30 Ιουλίου 2015

Σε αναμονή μιας λέξης ρεαλισμού

Νίκος Βατόπουλος ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ 

Εφόσον, έπειτα από όλα αυτά που έχουν συμβεί, υπάρχει αδυναμία να πει κανείς τα πράγματα με το όνομά τους, υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα: αυτοκριτικής, σχεδίου και ρεαλισμού. Ο πρωθυπουργός δείχνει να εξαντλεί την όποια αυστηρή γλώσσα μόνο σε ό,τι αφορά το θέμα της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας και τα «διαφορετικά κέντρα εξουσίας», όπως δήλωσε στη συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο». Σωστά, είπε, ότι τα εσωτερικά του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορούν να γίνουν πρόβλημα της χώρας –αυτό έλειπε–, μόνο που εν προκειμένω η χώρα αιωρείται στο κενό και η κοινή γνώμη σύρεται να παρακολουθεί αντιπαραθέσεις ιδεολογικών λειψάνων που σε κανένα μέρος του κόσμου δεν έχουν θέση στον δημόσιο διάλογο, διότι, απλώς, αφορούν δυσδιάκριτες μειοψηφίες. Πλην Ελλάδος.

Είναι σαφές ότι η αυτοπαγίδευση της κυβέρνησης υπήρξε ταπεινωτική για όσους (και είναι πολλοί) επένδυαν σε τυχοδιωκτικές ρήξεις. Είναι, όμως, δυνατόν αυτές οι ακραίες προκαταλήψεις και η επιδεικτική άγνοια για τη λειτουργία του σύγχρονου κόσμου να αποτελούν «ζητήματα» στην Ελλάδα, με το τραπεζικό σύστημα σε κατάρρευση, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε απόγνωση, την ανεργία σε άνοδο και τις διαφαινόμενες απώλειες στο ΑΕΠ εφιαλτικές; Εκείνο που πραγματικά βυθίζει σε απελπισία το υγιές, ευέλικτο και εξωστρεφές κομμάτι της κοινωνίας, εκείνους δηλαδή που, έξω από κόμματα και κυκλώματα, αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους στον ιδιωτικό τομέα, είναι η απουσία μιας θαρραλέας γλώσσας, που να αναγνωρίζει το πρόβλημα της χώρας και να το ιεραρχεί σε τρία βήματα. Με διαφαινόμενη ύφεση στο 4%, και την ιδιωτική οικονομία σε παραλυσία, μιλάμε ακόμη για φράξιες και «εναλλακτικές» λύσεις, ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός αισθάνεται «περήφανος». Είναι βαθιά απογοητευτικό ότι στο σημείο της μη επιστροφής, ένα μεγάλο κομμάτι του πολιτικού κόσμου και της κοινής γνώμης αδυνατεί να κάνει στοιχειώδη αυτοκριτική και να δει το πρόβλημα της χώρας χωρίς συναισθηματισμούς και ψεύδη.

Ωστόσο, υπάρχει και η αντίδραση ή, έστω, η ανάγκη για αντίδραση που φουντώνει όσο η μετεωρίζουσα κατάσταση της χώρας παρατείνεται. Θα αρκούσε μία επί της ουσίας ρεαλιστική γλώσσα για την πραγματική οικονομία, για να δημιουργήσει προσδοκία. Υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνες που περιμένουν να ακούσουν μία λέξη για τις επιχειρήσεις τους, για το νέο κύμα των απολύσεων, για το διάτρητο κοινωνικό δίχτυ που με την κατάρρευση της οικονομίας θα παρασύρει πρώτα όσους υποτίθεται θα υπεράσπιζε η κυβέρνηση. Μία λέξη δεν έχει ακουστεί για το πώς θέλουμε αυτήν τη χώρα στο αύριο του σύγχρονου κόσμου. Φτάνει πια με τις πύρρειες νίκες. Υπάρχει κατάχρηση ψευδοσυναισθήματος. Και αυτό που απαιτείται είναι στέρεη λογική.


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τάκης Θεοδωρόπουλος ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ Μιθριδατισμός στη δραχμή

Για τον Λαφαζάνη και το τσούρμο των κομμουνισμένων του, η επιστροφή στη δραχμή είναι σαν το όνειρο που έζησαν στα νιάτα τους όταν πρωτοείδαν το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» του Αϊζενστάιν.

Περιμένουν τη στιγμή που η Ελλάδα θα κατρακυλάει σαν το μωρουδίστικο καροτσάκι στα σκαλιά της Οδησσού για να αναλάβουν δράση. Θα κλείσουν τα σύνορα και μαζί με τα σύνορα και όλους εμάς και, επιτέλους, θα μπορέσουν να εκδικηθούν το αίμα του Εμφυλίου, να το παίξουν Μπέρια και να βάλουν μια τάξη στη χώρα. Καιρός ήταν, γιατί το παράκανε ο καπιταλισμός. Στον ρόλο του τσάρου Νικολάου ο Στουρνάρας, στον ρόλο των κουλάκων οι ιδιοκτήτες περιπτέρων, και το σκηνικό είναι έτοιμο.

Τους λείπει βέβαια ο Λένιν, όμως αυτός είναι ωσεί παρών. Το πνεύμα του κυκλοφορεί ελεύθερο στα εγχειρίδια ανωτάτης λενινιστικής που διάβαζαν στο ΤΕΙ του ΚΚΕ, και στο κάτω-κάτω αυτά ξέρουν κι αυτά λένε. Κανείς δεν πιστεύει, ενδεχομένως πλην της κ. Βαλαβάνη, ότι ο Λαφαζάνης διαθέτει οικονομική σκέψη, όμως και κανείς δεν του το ζητάει. Υπάρχουν τόσα εκατομμύρια Ελληνες που θεωρούν πως η δραχμή θα κάνει τη χώρα άκρως ανταγωνιστική στη διεθνή αγορά ρίγανης και φασκόμηλου, και πως δραχμή σημαίνει γενικευμένη σεισάχθεια. Διαγραφή των χρεών, δημόσια καύση πιστωτικών καρτών και στεγαστικών δανείων, ελευθερία λογαριασμών, τελειότητα.

Δυστυχώς ή ευτυχώς, υπάρχουν και άλλοι πιο υποψιασμένοι από τον Λαφαζάνη και τους κομμουνισμένους του. Είναι οι οικονομολόγοι του αντιευρωπαϊσμού. Αυτοί που κρίνουν ότι το ευρώ δεν είναι του γούστου τους, αλλιώς βγαίνει στη θεωρία, που την ξέρουν καλά, και θέλουν να το τινάξουν στον αέρα. Κι αν το άτιμο επιμένει να μην τινάζεται στον αέρα, τινάζουν στον αέρα ό,τι ευρώ κυκλοφορεί ακόμη ελεύθερο στην έρμη χώρα με την ελεγχόμενη κίνηση των κεφαλαίων και τις υπερήφανες εισαγωγές σε είδη πρώτης ανάγκης. Ανθρωποι ευτυχείς, ικανοποιημένοι από τον εαυτό τους, που μπορούν να λένε στη σύζυγό τους: «Αγάπη μου, μόλις έκλεισα τις τράπεζες». Ποιος μπορεί να κάνει τόσο μεγάλο δώρο στην αγαπημένη του και να μην κοιμάται ήσυχος ότι ο γάμος του πάει καλά;

Κατηγορία τρίτη, η ευτυχέστερη όλων. Κάνουν υπομονή για να αγοράσουν με τα ευρώ τους σε δραχμές τα ελαιόδεντρα που θα παράγουν δικό τους λάδι γιατί βαρέθηκαν να τρων εγχώριο, όπως λέει και η εθνική Αντζελα Δημητρίου. Συμφέροντα θα μου πείτε, ακατανίκητα, σαν τη βλακεία των κομμουνισμένων. Υπάρχει βέβαια και το υπόγειο ρεύμα των ελληνισμένων, το απέραντο γαλάζιο της ψυχής του Ελληναρά που το θέλει δικό του το παλιόχαρτο. Και το θέλει δικό του ο Ελληναράς, γιατί αν είναι δικό του θα το κάνει ό,τι γουστάρει, σαν το παιδί του, ή το πεζοδρόμιο. Ακόμη και το αυτοκίνητό του θα μπορεί να παρκάρει πάνω του. Κι αυτός ξέρει από οικονομία. Τραγουδάει «τι τα θέλεις τα λεφτά» και μερακλώνει.

Το πιο επικίνδυνο με τον μιθριδατισμό στη δραχμή που επιχειρείται, είναι το αίσθημα. Τα οικονομικά επιχειρήματα αντικρούονται διά της λογικής, τα πολιτικά επίσης, ώς ένα σημείο τουλάχιστον. Το αίσθημα όμως ότι μόλις κυκλοφορήσει η δραχμή θα σημάνουν οι καμπάνες της εθνικής ανεξαρτησίας, αυτό φοβούμαι πολύ ότι δύσκολα αντιμετωπίζεται. Ας το πάρουμε απόφαση πως η δραχμή βρήκε τη θέση της στο οπλοστάσιο του εθνικολαϊκισμού και ας την αντιμετωπίσουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Ενα ακόμη γκάτζετ δίπλα στον Βελουχιώτη και στο Κούγκι.
Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τετάρτη 29 Ιουλίου 2015

Στ. Ράμφος: «Μας κυβερνάνε ομάδες πολιτικής ψυχοθεραπείας»

pesotithes
Στ. Ράμφος: «Μας κυβερνάνε ομάδες πολιτικής ψυχοθεραπείας»«Καλύτερα να αποδεχθούμε λιτότητα με αλήθεια παρά πείνα με ψέματα»


Την Παρασκευή 12 Ιουνίου ο Στέλιος Ράμφος μίλησε στους Βασίλη Χιώτη και Νότη Παπαδόπουλο για την Ελλάδα της κρίσης, τους πολιτικούς της και τους Έλληνες
Συνέντευξη Στ. Ράμφου


Για τις οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις
«Πιστεύω ότι το ελληνικό πρόβλημα είναι αυτό: ότι είμαστε συνεχώς απογειωμένοι από τα πράγματα. Δεν έχουμε κανένα σχέδιο σε αυτή την ιστορία ούτε μας ενδιαφέρει σχέδιο να’ χουμε, γιατί η πολιτική διαπραγμάτευση είναι για να αποφύγουμε την πραγματικότητα των αριθμών και να πάμε στο τέλος στην τελική ρύθμιση. Τα οδυνηρά δεν τα αποφεύγεις. Τα οδυνηρά θα έρθουν, διότι αυτά τα έχεις προετοιμάσει. Τι μπορείς να κάνεις; Να γυρίσεις την οδύνη σε μάθημα, δηλαδή να μπορείς να γυρίσεις θετικά μια ιστορία, η οποία θα πονέσει, ακριβώς επειδή αποποιήθηκες την αλήθεια.
Το μεγάλο δίλημμα στο βάθος τώρα είναι: ή λιτότητα με αλήθεια ή πείνα με ψέματα. Αυτό είναι το πρόβλημα. Πρέπει να αποδεχτούμε ότι θα πάμε σε λιτότητα με αλήθεια, δηλαδή θα βγούμε να πούμε τι ακριβώς γίνεται, αν θέλουμε να δούμε χαΐρι και προκοπή, αλλιώς αν θέλουμε να δούμε Δαυίδ και Γολιάθ και καταλήξουμε στην ξέρα. Θα έχουμε βεβαίως τα χειρότερα αποτελέσματα. Πρέπει να σκεφτεί κι ο ίδιος (ο Έλληνας) ότι κάπου επέλεξε τη λιτότητα, στο όνομα μιας ψευδαισθήσεως πολυτελείας. Αλλά έχει σημασία ότι ο Έλληνας έχει ανάγκη από ψέμα. Έχει ανάγκη από παραμύθι, γιατί θέλουμε να πάμε στο τέλος χωρίς να περάσουμε απ’ το δρόμο και στο τέλος δεν πας ποτέ χωρίς παραμύθι. Σιγά-σιγά, πλησιάζοντας τα πράγματα, είδε ότι δεν είναι τόσο απλά.»

Για τον πρωθυπουργό
«Το ένστικτό του το νεανικό, τον βοήθησε να έχει έναν ρεαλισμό, αλλά επειδή ταυτοχρόνως είναι δύο άνθρωποι και δεν είναι ένας, είναι ο υποχρεωτικά ο ρεαλιστής πολιτικός και ο ιδεολόγος, ας πούμε, αρχηγός μιας αριστερής παρατάξεως. Έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα, δεν μπορεί να υποστηρίξει ιδεολογικά το ρεαλισμό, ενώ μπορεί ιδεολογικά να υποστηρίξει την ψευδαίσθηση. Ζει μέσα του μια τρομερή διαπάλη, όπου η ψευδαίσθηση πολλές φορές είναι ισχυρότερη.»

Για τη λύση που πρέπει να δοθεί
«Κατεπείγει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να τους μαζέψει όλους αυτούς τους κυρίους και πρέπει να υπάρξει εθνική πολιτική, γιατί επίκειται τυφώνας, θύελλα. Δεν μπορεί ένα νέο παιδί να έχει το μυαλό του καρφωμένο σε ό,τι πιο βαθύ στο παρελθόν, δηλαδή σαν να τον διαφεντεύει η εικόνα του μπαμπά του. Η Αχίλλειος πτέρνα της Αριστεράς στην Ελλάδα ήταν πάντοτε το γεγονός ότι μιλούσε για κοινωνικούς αγώνες και δεν είχε το αίσθημα του εθνικού αιτήματος μιας ομοψυχίας πλατύτερης.
Η Εκκλησία και η Ορθοδοξία  στην Ελλάδα είναι το πραγματικό πεδίο της ταυτότητος. Άρα, αν θέλεις να μην πας με στενά περιθώρια πολιτικοκοινωνικά, τα οποία μοιραία είναι διχαστικά από τη φύση τους, αν θέλεις να έχεις ένα όραμα  πλατύτερο, έχεις δικαίωμα να στραφείς προς τη μεγάλη δεξαμενή μιας πνευματικής ενότητας. Αλλά εδώ είναι και με πολιτική προέκταση, με έναν εθνολαϊκισμό, ο οποίος είχε ως αποτέλεσμα μια συγκυβέρνηση ορισμένου τύπου, με αποτελέσματα που βεβαίως θα μάθουμε πολύ σύντομα. Μια κανονική πολιτική αντίληψη των πραγμάτων μάς αποκαλύπτει στο επίπεδο το ψυχολογικό ότι υπάρχουν και πολιτικές ομάδες, οι οποίες λειτουργούν, όπως οι ομάδες που είναι στις ψυχοθεραπείες, λειτουργούν ως ομάδες ψυχοθεραπείας. Αυτοί ήταν όλοι οι πολιτικοί σχηματισμοί του 0-τάδε, του 3%. Πηγαίνανε άνθρωποι για να ξαλαφρώσουν ψυχολογικά. Το μεγάλο σοκ που έγινε με την κρίση, το 2009-2011, προκάλεσε μια διαρροή του συστήματος όσον αναφορά στις συνειδητές μορφές του κράτους και της κοινωνίας. Βγαίνανε και μουντζώνανε τη Βουλή και όλο το ιδρυμένο σύστημα  και άνοιξαν οι δρόμοι στα φαντάσματα και είχε 10% από δω, 30% από κει. Έχει σημασία να καταλάβουμε την παράμετρο της απελευθερώσεως των φαντασμάτων, η οποία παίζει αυτή τη στιγμή εδώ και που τα φαντάσματα τα ίδια, είναι ο καλύτερος τρόπος να παραιτείσαι από το δυνατόν της πράξεως και να πηγαίνεις κατευθείαν σε ένα παρελθόν, που είναι το παρελθόν της ζωής των φαντασμάτων. Αυτή τη στιγμή, ομάδες πολιτικής ψυχοθεραπείας, μάς κυβερνάνε. Έχει μεγάλη σημασία να δούμε όμως τη διαχείριση του προβλήματος. »

Γράμμα σε όσους διέγραψα και σε όσους με διέγραψαν Πηγή : Andro.gr [ http://www.andro.gr/apopsi/gramma/ ]

29.07.2015 Αποτίμηση ενός ψυχικού τοπίου, καθώς ο διχασμός του δημοψηφίσματος αρχίζει να καταλαγιάζει. Νίκος Βατόπουλος



νιώθω την ανάγκη να μιλήσω για αυτήν την εκ πρώτης όψεως εφήμερη, επουσιώδη και εν πολλοίς προβλέψιμη κατάσταση, όχι για να επαναλάβω αυτό που γνωρίζουμε όσοι είμαστε στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά για να σκιαγραφήσω μία καμπύλη. Φωτό: Thanassis Stavrakis.

Αισθάνθηκα, πριν από λίγες ημέρες, την ανάγκη να ζητήσω συγγνώμη. Σε μία παρόρμηση της στιγμής, μια μέρα φορτισμένη με πολιτικά γεγονότα, που διάβαζα πολύ αρνητικά, είχα διαγράψει έναν φίλο από το Facebook. Δεν ήταν η μοναδική περίπτωση. Κι εμένα με διαγράφουν πολλοί που τους έχω απογοητεύσει ή εκνευρίσει. Ο φίλος όμως εκείνος, ο οποίος εισέπραξε τη μήνι της στιγμής, δεν το άξιζε. 

Δεν μας χώριζαν και τόσα πολλά. Του ξαναέκανα αίτημα φιλίας και το νήμα -ελπίζω- ξαναδέθηκε. Τον είχα αιφνιδιάσει, τον είχα πληγώσει και είχα πέσει στα μάτια του.

 Όλα αυτά τα γράφω γιατί είναι φέτες μίας διαδικτυακής καθημερινότητας, η οποία τους τελευταίους μήνες έχει γίνει μία κοινή συνθήκη. Και νιώθω την ανάγκη να μιλήσω για αυτήν την εκ πρώτης όψεως εφήμερη, επουσιώδη και εν πολλοίς προβλέψιμη κατάσταση, όχι για να επαναλάβω αυτό που γνωρίζουμε όσοι είμαστε στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά για να σκιαγραφήσω μία καμπύλη. 

Και αυτή η καμπύλη αντιστοιχεί σε μία διακύμανση συναισθημάτων που προκάλεσε η πολιτική αλλαγή μετά την 25η Ιανουαρίου, δημιουργώντας ένα νέο χάρτη ανθρωπογεωγραφίας, η οποία ήταν μία πρώτη αντίδραση σε όσα συνέβαιναν και εξακολουθούν να συμβαίνουν. 

Με την πάροδο αυτών των μηνών, και μετά το απολύτως διχαστικό δημοψήφισμα που κλόνισε συθέμελα το γράφημα της ψυχικής ισορροπίας, αισθάνομαι ότι πατάω και πάλι στα πόδια μου. Θεωρώ ότι δεν είμαι ο μόνος. Μυρίζω στον αέρα ότι και άλλοι, όπως εγώ, ένιωσαν ότι τα στάδια της ψυχικής διεργασίας είχαν προχωρήσει και ότι η εχθρότητα, η ειρωνεία, η περιφρόνηση, ακόμη και το μίσος απέναντι στους ιδεολογικούς αντιπάλους είχαν δώσει τη θέση τους σε κάτι άλλο. 

Τι είναι αυτό; Θα το δούμε. Προς το παρόν, όμως αισθάνομαι ότι η οξύτητα που ένιωθα έχει υποχωρήσει. Έχουν αλλάξει οι ιδέες μου; Όχι. Έχουν μετακινηθεί οι πολιτικές μου απόψεις; Καθόλου. Έχω αναστείλει την αγωνιστικότητά μου; Το αντίθετο. Τότε, τι έχει συμβεί; 

Σκέφτηκα, ότι αν χαθώ στη μαύρη τρύπα του διχαστικού πνεύματος, θα χάσω τον εαυτό μου, και θα βλέπω σκιές όλο και πιο συχνά, και ότι κάποιους ανθρώπους μπορεί να τους αδικήσω. Και ίσως να τους έχω χάσει πια, όταν θελήσουν και αυτοί να αλλάξουν.

Για να ξεκαθαρίσουμε κάτι, ας πούμε ότι δεν αγάπησα ξαφνικά όσους θεωρούσα «αντιπάλους», ούτε αποφάσισα ότι «οι άνθρωποι είναι πάνω από τις απόψεις τους». Δεν πρεσβεύω κανενός είδους νέο-Χριστιανισμό, ούτε ανήκω σε εκείνους που πιστεύουν ότι οι αληθινές φιλίες φαίνονται σε αυτές τις δοκιμασίες. Ταιριάζουμε με κάποιους ανθρώπους, και προχωράμε με όσους μοιραζόμαστε λίγο-πολύ τις ίδιες αξίες. Ούτε χρόνος υπάρχει ούτε ψυχική ευρυχωρία, για να σκορπιζόμαστε με λειψό εαυτό και με μισές αλήθειες σε έναν κόσμο κατακερματισμένο. 

Όμως, έχει συμβεί το εξής: πρώτον, κοντοστάθηκα κάποια στιγμή και συνειδητοποίησα ότι ανέπνεα τοξικό αέρα. Και, δεύτερον, καθώς τα ψυχικά στάδια της οργής, της σύγκρουσης και της απόστασης προχωρούσαν, αλλάζοντας στάθμες, άρχισα να διακρίνω ποιότητες. Δεν είναι όλοι ίδιοι. Και όπως εγώ έχω υπάρξει οξύς, ενδεχομένως και άδικος, όπως έχω υπάρξει είρων ή καυστικός, το ίδιο έχει συμβεί και σε άλλους. 

Και σταδιακά, αναδύθηκε όλη αυτή η ενδιάμεση κατηγορία, εκείνων που δεν είναι ακραίοι, αλλά για τους x λόγους έχουν άλλη στάση από τη δική μου, ενδεχομένως μία στάση ρευστή και ικανή να διευρυνθεί, να μαλακώσει, ακόμη και να μεταβληθεί, αν δεν τροφοδοτείται με συνεχή τραχύτητα. Σκέφτηκα, ότι αν χαθώ στη μαύρη τρύπα του διχαστικού πνεύματος, θα χάσω τον εαυτό μου, και θα βλέπω σκιές όλο και πιο συχνά, και ότι κάποιους ανθρώπους μπορεί να τους αδικήσω. Και ίσως να τους έχω χάσει πια, όταν θελήσουν και αυτοί να αλλάξουν. Και έτσι, θα είχα παραμείνει κι εγώ αόρατος μέσα σε αυτήν τη μαύρη τρύπα και θα κολυμπούσα σε δίνες χωρίς να το ξέρω. 

Δεν αξίζει αυτή η τόσο δύσκολη πολιτική συνθήκη να αθροίζει θύματα μισαλλοδοξίας. Με ορισμένους ανθρώπους ποτέ δεν θα βρούμε το παραμικρό κοινό, είμαστε άλλοι κόσμοι, μετράμε αλλιώς το σύμπαν. Αλλά με τους πιο πολλούς, μοιραζόμαστε κάτι που δεν είναι πάντα ευδιάκριτο. Είναι τουλάχιστον μια παρηγοριά. 

Όλα αυτά είναι σε διαρκή ροή και αυτή η συνθήκη μεταβολής έχει διακυμάνσεις και μεταπτώσεις. Η δύναμη, όμως, να δεις πέρα από το πρόσκαιρο, το προφανές και το αντικειμενικά μαυρόασπρο είναι μία πρόκληση. Σκεφτείτε τι θα γίνει αν χανόμασταν όλοι κολυμπώντας κυκλικά σε δίνες… 

Η πολιτική ζητάει κάτι περισσότερο. Και εμείς απλώς δεν αξίζουμε τόσα τοξικά απόβλητα. 

Διαβάστε ακόμα: Ποιο είναι το ειδικό βάρος της αρχαίας Ελλάδας, αναρωτιέται ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Yale Στάθης Ν. Καλύβας




Με ορισμένους ανθρώπους ποτέ δεν θα βρούμε το παραμικρό κοινό, είμαστε άλλοι κόσμοι, μετράμε αλλιώς το σύμπαν. Αλλά με τους πιο πολλούς, μοιραζόμαστε κάτι που δεν είναι πάντα ευδιάκριτο. Είναι τουλάχιστον μια παρηγοριά Φωτό: REUTERS/Yiannis Kourtoglou

Πηγή : Andro.gr [ http://www.andro.gr/apopsi/gramma/ ]





Με ορισμένους ανθρώπους ποτέ δεν θα βρούμε το παραμικρό κοινό, είμαστε άλλοι κόσμοι, μετράμε αλλιώς το σύμπαν. Αλλά με τους πιο πολλούς, μοιραζόμαστε κάτι που δεν είναι πάντα ευδιάκριτο. Είναι τουλάχιστον μια παρηγοριά Φωτό: REUTERS/Yiannis Kourtoglou


Andro.gr [ http://www.andro.gr/apopsi/gramma/ 

 
 

νιώθω την ανάγκη να μιλήσω για αυτήν την εκ πρώτης όψεως εφήμερη, επουσιώδη και εν πολλοίς προβλέψιμη κατάσταση, όχι για να επαναλάβω αυτό που γνωρίζουμε όσοι είμαστε στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά για να σκιαγραφήσω μία καμπύλη. Φωτό: Thanassis Stavrakis.

Πηγή : Andro.gr [ http://www.andro.gr/apopsi/gramma/ ]

29.07.2015 Αποτίμηση ενός ψυχικού τοπίου, καθώς ο διχασμός του δημοψηφίσματος αρχίζει να καταλαγιάζει. Νίκος Βατόπουλος Νίκος Βατόπουλος

Πηγή : Andro.gr [ http://www.andro.gr/apopsi/gramma/ ]