Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

Πεντάωρη εργασία στο Δημόσιο

ΠΑΣΧΟΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Γ​​ια την κατάκτηση του οκταώρου στον ιδιωτικό τομέα χύθηκε αίμα. Για την ίδια κατάκτηση στο ελληνικό Δημόσιο χύθηκε πολλή μελάνη, όταν το επανακαθιέρωσε η κυβέρνηση του κ. Γιώργου Παπανδρέου το 2011.

Πρώτη απ’ όλους η ΑΔΕΔΥ θεώρησε «πλήγμα στα δικαιώματα των δημοσίων υπαλλήλων» την αύξηση των ωρών εργασίας των, κατά μισή ώρα κάθε ημέρα ώστε να φτάσει στις 40 ώρες εβδομαδιαίως: «Εκτός από τις νέες δυσμενείς επιπτώσεις στο εργασιακό, οικογενειακό, κοινωνικό περιβάλλον των εργαζομένων στο Δημόσιο και των οικογενειών τους και τη νέα μείωση εισοδήματος, διευρύνει με νέους, ακραίους τρόπους, την κυβερνητική επίθεση... για την ανατροπή όσων κατακτήσεων και δικαιωμάτων έχουν απομείνει» (28.4.2011).

Αλλες πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις δεν έμειναν στις φιλολογίες περί «απαράγραπτων δικαιωμάτων» των δημοσίων υπαλλήλων να δουλεύουν λιγότερο από τους άλλους. Πέρασαν στο ψητό. Σε ανακοίνωση διαβάσαμε ότι κάθε μισάωρη αύξηση του ωραρίου εργασίας αντιστοιχεί σε μείωση μισθού 45 ευρώ από χαμένες υπερωρίες. Δι’ αυτού του τρόπου, το 2009 το κράτος μοίρασε 398 εκατ. ευρώ σε υπερωρίες των υπαλλήλων του. Οχι σε όλους. Οι ευνοημένοι του εκάστοτε συστήματος έπαιρναν και τα πιο πολλά. Ακόμη και τώρα –μετά την ουσιαστική χρεοκοπία της χώρας– δεν λείπουν οι σκανδαλώδεις εύνοιες. Η υπάλληλος της Περιφέρειας Πελοποννήσου κ. Μαρία Θελερίτη είχε αποσπαστεί στα κεντρικά γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ. Κατόπιν ως βουλευτής ήταν εισηγήτρια του νόμου Κατρούγκαλου, στον οποίο εμφιλοχώρησε μια τροπολογία διά της οποίας εδικαιούτο να λάβει 5.764 ευρώ (μεικτά) ως αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης για την περίοδο που ήταν στην Κουμουνδούρου! Κάπως έτσι λοιπόν γίνονται οι δουλειές και κατά την πρώτη φορά, αλλά αυτή τη φορά με φιλολαϊκό προσωπείο· και όποιος πει το αντίθετο είναι «εχθρός του λαού» και «διαπλεκόμενος», τουλάχιστον.

Ο υφυπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μπαλάφας –ο οποίος δηλώνει ότι η κυβέρνηση δεν απαρτίζεται από «τζάμπα μάγκες»– ξεκίνησε το ξήλωμα της σαραντάωρης εβδομαδιαίας εργασίας στο Δημόσιο από τους βρεφονηπιοκόμους. Το έκανε τριαντάωρο· για το καλό του λαού, βεβαίως βεβαίως. Ενός ρουσφετιού, όμως, μύρια έπονται. Η μείωση των ωρών εργασίας στους βρεφονηπιακούς σταθμούς δημιούργησε ανυπέρβλητο πρόβλημα στους δήμους, οι οποίοι λόγω της οικονομικής κατάστασης δεν μπορούν να πληρώσουν υπερωρίες και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί κλείνουν νωρίτερα του αναγκαίου.

Κανένα πρόβλημα για την κυβέρνηση! Το καλό το παλικάρι (της πρώτης φοράς) ξέρει κι άλλο μονοπάτι. Μειώνει και το ωράριο των δημοσίων υπαλλήλων, για να παίρνουν πιο νωρίς τα παιδιά τους από τους σταθμούς, την εύρυθμη λειτουργία των οποίων χαντάκωσε ο ίδιος! Με εγκύκλιό του διευκρινίζει ότι «ο υπάλληλος που είχε δικαίωμα να εργάζεται μία ώρα την ημέρα λιγότερο από το ισχύον ημερήσιο κανονικό ωράριο των οκτώ ωρών, δηλαδή εργαζόταν επτά ώρες ημερησίως, εφεξής πρέπει να εργάζεται πέντε ώρες ημερησίως». Τέτοια χουβαρνταλίκια η πρώτη φορά...
Είναι σίγουρο ότι το πρόβλημα θα μετακυλιστεί στις υπηρεσίες του Δημοσίου, απ’ όπου θα λείπουν οι υπάλληλοι. Αλλά ποιος νοιάζεται για τους ραγιάδες φορολογούμενους που θα ταλαιπωρούνται; Το πολύ πολύ, ο κ. Μπαλάφας μπορεί να κάνει μία ακόμη καταγγελία του μνημονίου και των ανάλγητων δανειστών, που «στραγγαλίζουν τη δημόσια διοίκηση με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές τους». Εξάλλου το παραμύθι –και οι ανερμάτιστες καταγγελίες όλου του κόσμου– είναι το μόνο κυβερνητικό έργο που έχει να επιδείξει η πρώτη φορά. Α, ναι! Και τα ρουσφέτια, όπου κι όπως μπορούν...
Έντυπη  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Αυτό είναι άνθρωπος...

ΜΑΡΙΑ ΤΟΠΑΛΗ

 

Ελάλ’ νε μας». Μας απωθούσαν, δηλαδή, κραυγάζοντας, όπως σαλαγά κανείς ζώα, έλεγε στη μητέρα μου η γηραιά Πόντια θεία της για το πώς φέρθηκαν οι κάτοικοι των ελληνόφωνων χωριών στους εξόριστους Σανταίους. Πριν από την ανταλλαγή των πληθυσμών, η Σάντα του ορεινού Πόντου υπέστη ολοσχερή καταστροφή: εξορία και αφανισμός των αμάχων από τις κακουχίες και την κακοποίηση, εξόντωση των ενήλικων ανδρών στα μαρτυρικά «αμελέ ταμπουρού». Στην εξορία οι Σανταίοι, βασανισμένοι και ρακένδυτοι, διήλθαν από ελληνόφωνα χωριά. Κάποιοι τους βοήθησαν. Οι περισσότεροι τους έδιωχναν με κραυγές.

«Ερχονται οι πρόσφηγκες», είναι η άλλη φράση που η μητέρα μου μνημονεύει. Καθώς οι Βούλγαροι κατέλαβαν την Αλεξανδρούπολη, η οικογένεια βγήκε για δεύτερη φορά στην προσφυγιά, κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η μητέρα μου, 9 χρόνων, βρέθηκε στα περίχωρα της ευβοϊκής Χαλκίδας. Θυμάται πόρτες να κλείνουν, γυναίκες που έσπευδαν να μαζέψουν τα παιδιά τους: «Ερχονται οι πρόσφηγκες».

Ο Σεφέρης καταγράφει, σοκαρισμένος, τη διάσημη πλέον φράση του πρόσφυγα που χρειάστηκε να φτύσει μέσα στο στόμα του παιδιού του για να μην πεθάνει εκείνο από τη δίψα, καθώς οι κάτοικοι κάποιου νησιού στο Ανατολικό Αιγαίο τούς ζητούσαν χρήματα για ένα ποτήρι νερό. Η σημερινή εικόνα μοιάζει χτυπητά διαφορετική. Υπάρχει, βέβαια, πάντοτε κερδοσκοπία και σίγουρα δεν είναι άγγελοι όλοι οι συμπολίτες μας, είναι, ωστόσο, διάχυτο ένα μεγάλο κύμα έμπρακτης βοήθειας προς τους πρόσφυγες από τη Συρία και τις άλλες εμπόλεμες περιοχές.

Ενστικτωδώς δίνω μιαν ερμηνεία, που θέτω φυσικά σε έλεγχο και συζήτηση. Οι κάτοικοι της σημερινής Ελλάδας είναι, σε μεγάλο βαθμό, δυτικοί, πολιτισμένοι και χορτάτοι. Παρ’ όλη την κρίση, απέχουν στη συντριπτική πλειονότητά τους πολύ από τη φτώχεια άλλων τόπων και εποχών, παρά τις ανοησίες και τα ψεύδη που μέρος της πολιτικής επιχείρησε να υποστηρίξει επ’ αυτού. Φαίνεται, λοιπόν, πως ο πολιτισμένος, μορφωμένος Ελληνας που έχει καλύψει τις βασικές του ανάγκες, είναι πολύ περισσότερο συμπονετικός και διαθέσιμος να βοηθήσει από τον φτωχό και αγροίκο πρόγονό του. Αν ισχύει αυτή η υπόθεση, θα πρέπει να δεχτούμε κάτι που μοιάζει ούτως ή άλλως αυτονόητο, μολονότι προσκρούει στον ναρκισσισμό του αυτοοικτιρμού: ότι, δηλαδή, ο πολιτισμένος, μορφωμένος άνθρωπος, που αισθάνεται σχετικά τουλάχιστον ασφαλής, είναι πολύ περισσότερο «άνθρωπος»


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Σάββατο 5 Μαρτίου 2016

Επικράτηση παραοικονομίας

Σεραφείμ Κωνσταντινίδης ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ 

Εδώ που φθάσαμε δεν είναι το σημαντικότερο πρόβλημα, αλλά είναι ενδεικτικό της κατάστασης. Μόλις ένα στα πέντε πρόστιμα που επιβάλλονται από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) καταβάλλονται, με προφανείς συνέπειες για τα ταμεία και τις «κανονικές» επιχειρήσεις που καταβάλλουν κανονικά τις (υψηλές) ασφαλιστικές εισφορές. Oπως ανακοινώθηκε, μέσα σε έντεκα μήνες (Ιανουάριος - Νοέμβριος 2015) επιβλήθηκαν 97,8 εκατ. ευρώ πρόστιμα μόνο για ανασφάλιστη εργασία. Από αυτά εκτιμάται ότι πληρώθηκε μόλις το 20%, περίπου 19,5 εκατ. ευρώ, και μάλιστα με έκπτωση 30%, εφόσον η πληρωμή γίνεται άμεσα.

Είναι φανερό ότι η «μαύρη» εργασία έχει αυξηθεί, αφού από τις 15 Σεπτεμβρίου 2013, όταν τέθηκε σε εφαρμογή το πρόστιμο των 10.550 ευρώ ανά ανασφάλιστο εργαζόμενο, έως και τον Νοέμβριο 2015 είχαν διενεργηθεί έλεγχοι σε 65.503 επιχειρήσεις και βρέθηκαν 9.577 επιχειρήσεις (ποσοστό 14,62%) να απασχολούν αδήλωτους εργαζομένους. Συνολικά, στις επιχειρήσεις αυτές εργάζονταν 308.066 εργαζόμενοι, από τους οποίους οι 16.376 ήταν αδήλωτοι (ποσοστό 5,32%), με τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν να φτάνουν στα 171.656.820 ευρώ.

Προφανώς οι έρευνες διαπίστωσαν μικρό μέρος της πραγματικής αδήλωτης εργασίας, και είναι παράδοξο ότι η συζήτηση γίνεται για το αν πρέπει να διατηρηθεί το μεγάλο πρόστιμο όπως ζητούν οι θεσμοί ή να μειωθεί όπως ζητούν οι κυβερνητικοί παράγοντες. Μικρή η διαφορά, αφού τα πρόστιμα επιβάλλονται σε τμήμα των παραβατών που, τελικά, αποφεύγουν την πληρωμή τους…

Προφανώς το σωστό θα ήταν να ενταθούν οι έλεγχοι και τα πρόστιμα, με μείωση της ασφαλιστικής και φορολογικής επιβάρυνσης, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει κάτω από τις σημερινές συνθήκες. Ούτε οι εκπρόσωποι των θεσμών ούτε οι κυβερνητικοί παράγοντες (για διαφορετικούς λόγους) υποστηρίζουν την κατεύθυνση αυτή…

Ετσι προκύπτει ο πραγματικός κίνδυνος. Να επικρατήσουν οι «κακές» επιχειρήσεις έναντι των «καλών», κατά τον γνωστό νόμο που αφορούσε την επικράτηση των «κακών» (κίβδηλων) νομισμάτων έναντι των καλών.

Οι επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να απασχολούν αδήλωτους εργαζόμενους έχουν προφανώς μικρότερο κόστος αλλά και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αφορολόγητο εισόδημα. Κάτω από τις σημερινές συνθήκες, η επιβολή υψηλών προστίμων δεν είναι πρόβλημα για τους παραβάτες. Οπως δεν είναι πρόβλημα και η επιβολή υψηλών συντελεστών ΦΠΑ για χιλιάδες επιχειρήσεις που δεν τον καταβάλλουν!

Είναι φανερό ότι σήμερα οι επιχειρήσεις που δεν πληρώνουν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές έχουν ισχυρό κίνητρο να συνεχίσουν. Η παραμονή στην «γκρίζα» οικονομία είναι σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που δεν το έχουν οι άλλοι. Οι επιχειρήσεις που κόβουν (όλες) τις αποδείξεις και προσπαθούν να είναι συνεπείς. Αυτοί υστερούν στον ανταγωνισμό…

Η επέκταση της «μαύρης» οικονομίας είναι μία από τις πλέον σημαντικές και δυσμενείς επιπτώσεις της κρίσης που βιώνει η ελληνική οικονομία την τελευταία πενταετία. Και τούτο όχι μόνον επειδή δυσχεραίνει την έξοδο από τη δημοσιονομική κρίση, αλλά κυρίως επειδή υποβαθμίζει τη δομή της ελληνικής οικονομίας. Οι υγιείς, κανονικές, επιχειρήσεις δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό της «γκρίζας» οικονομίας. Και θα έχουν όλο και λιγότερους λόγους να επιμένουν στην ίδια συμπεριφορά…
Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Η ρετσινιά και η χολέρα

Γράφει η Χριστιάννα Λούπα
Με όλα αυτά τα σοφά αποφθέγματα που μας βομβαρδίζουν τελευταία υπουργοί και σύμβουλοι, η αλήθεια είναι πως έχω μπερδευτεί λιγάκι: η καριέρα είναι ρετσινιά και η αριστεία χολέρα ή η καριέρα χολέρα και η αριστεία ρετσινιά;

Όμως, πόση σημασία έχει άραγε, αφού, έτσι κι αλλιώς, και η καριέρα και η αριστεία τείνουν να γίνουν είδη εν ανεπαρκεία; Κάθε πρόοδος, κάθε κίνητρο για εξέλιξη, η άμιλλα και ο υγιής ανταγωνισμός, σύμφωνα με τη γενικότερη κυβερνητική νοοτροπία, πρέπει να ριχθούν στο πυρ το εξώτερον! Κανείς δεν πρέπει να τολμά να ξεχωρίσει, να κάνει μερικά βήματα παραπάνω από τη μάζα, είτε γιατί είναι πιο εργατικός κι επιμελής είτε γιατί έχει φιλοδοξίες και όνειρα είτε γιατί διαθέτει λίγο ψηλότερο IQ – πώς να το κάνουμε, δεν είμαστε όλοι ίδιοι! –. Όλα ισοπεδώνονται και όλοι γίνονται πολτός. Οι «άριστοι» είναι υπό διωγμόν, οι «οργοτόμοι» μιάσματα. 

Εύλογα αναρωτιέται κανείς, πώς είναι δυνατόν, αυτή η σοβιετικού τύπου εξίσωση των πάντων να οδηγήσει μια κοινωνία μπροστά. Μήπως, κάθε άλμα της ανθρωπότητας μέσα στους αιώνες δεν οφειλόταν πάντα σε εκείνους που ξεχώριζαν από τη μάζα; Φιλόσοφοι, επιστήμονες, γιατροί, δάσκαλοι, διανοούμενοι, επαναστάτες: οι «πεφωτισμένοι» γίνονται πάντα δρομοδείχτες και χαράζουν ρηξικέλευθες τομές, εν αντιθέσει προς τις μάζες οι οποίες ποδηγετούνται πανεύκολα από επιτήδειους.

Αρκεί να ρίξει κάποιος μια ματιά στα βιογραφικά πολλών στελεχών της κυβέρνησης, εξ άλλου, για να καταλάβει πως κατευθυνόμαστε πλησίστιοι στα βράχια. Η μόρφωση, τα πτυχία, τα μεταπτυχιακά, η προϋπηρεσία και εμπειρία στους τομείς που καλούνται να υπηρετήσουν έχουν δώσει τη θέση τους σε ένα και μόνο προσόν: τη συνδικαλιστική δράση! 

«Από τα εφηβικά μου χρόνια όμως, κατάλαβα ότι άνθρωπος γίνεσαι στο συλλογικό και στους κοινωνικούς αγώνες και επίσης, ότι η καριέρα είναι σαν την χολέρα», αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Καρανίκας – άρτι διορισθείς στη θέση του ειδικού συμβούλου στο γραφείο Στρατηγικού Σχεδιασμού της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού - στο βιογραφικό του. Και συνεχίζει απτόητος: «Από μαθητής, μέλος της Κ.Ν.Ε. -ως το ’92, ιδρυτικό μέλος της νεολαίας ΣΥΝ, αρνητής στράτευσης και μέλος του Συνδέσμου Αντιρρησιών Συνείδησης. Ιδρυτικό μέλος του ελληνικού κοινωνικού Φόρουμ, συμμετείχα ενεργά σ’ όλες τις ευρωπαϊκές και τοπικές κινητοποιήσεις. ΣΥΡΙΖΑ σήμερα και μέλος της ΚΠΕ του Συνασπισμού». Ο κ. Καρανίκας δηλώνει αδιόριστος εκπαιδευτικός – σερβιτόρος.
Μη με πείτε κακιά, αλλά με τόσα ανορθόγραφα tweets που έχει κάνει στο λογαριασμό του στο twitter, δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι ο κύριος αυτός είναι σε θέση να μάθει στα παιδιά γράμματα κι επί πλέον μ’ ένα τέτοιο σταλινικού τύπου βιογραφικό, δεν μπορώ να καταλάβω τι τον καθιστά ικανό να γίνει ειδικός σύμβουλος του πρωθυπουργού. Ίσως, ακριβώς το ίδιο που καθιστά και τον περήφανο μαχητή της «εξέγερσης του Δεκέμβρη 2008», κύριο Τρευλάκη, αλλά και τον λαϊκό τραγουδιστή κύριο Γιώργο Ζάμπα ικανό να γίνει σύμβουλος του κυρίου Βούτση: οι διασυνδέσεις με το κόμμα!

Κρίμα! Γιατί τώρα που η Ελλάδα βυθίζεται, κ. Τσίπρα, ΤΩΡΑ, απεκδυόμενος από τα κόμπλεξ περί αριστείας του κ. Μπαλτά και αποστασιοποιημένος από κομματικές περγαμηνές, ΤΩΡΑ είναι η ευκαιρία που θα έπρεπε να συγκεντρώσετε παρ’ υμίν τους «αρίστους», τους εκλεκτούς τω πνεύματι, τους ικανότερους, τους εμπειρότερους, τους εργατικότερους να βάλουν πλάτη, μήπως και καταφέρουμε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από την Ελλάδα κι όχι όλους τους γραφικούς και αγράμματους κομματανθρώπους, συγγενείς, συνδικαλιστές και σπογγοκωλάριους που μαζεύετε στο Μαξίμου, προεξάρχοντος βέβαια ενός υπουργού Παιδείας χωρίς πτυχίο.

Ένα λεφούσι αστοιχείωτων και απτυχίωτων μετακλητών έρχεται να μας δώσει τη χαριστική βολή. Αυτές τις τακτικές τις γνωρίσαμε και στο παρελθόν κι είχαμε πιστέψει ότι δεν υπάρχουν χειρότερα. Μέγα λάθος! Τα χειρότερα τα βιώνουμε τώρα, επι ημερών σας. Ζούμε πλέον τον απόλυτο εξανδραποδισμό των πάντων. Ναι, φαίνεται πως τώρα πια μάλλον έχουμε πιάσει πάτο. Προσοχή, όμως, γιατί μετά τον πάτο υπάρχει και ο απόπατος, κύριε Τσίπρα! Κι από εκεί, επιστροφή δεν υπάρχει…

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016

Αχ βρε Κεμάλ, τι μας κάνεις

Τάκης Θεοδωρόπουλος ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ 

Ο​​ι σκηνές από τα Διαβατά και τα Τέμπη είναι η γενική δοκιμή της δεύτερης πράξης του δράματος. Κι αν το σκηνικό της πρώτης πράξης είναι τα νησιά του Αιγαίου, το σκηνικό της δεύτερης μεταφέρεται σε ολόκληρη την χώρα. Εκεί που εγκλωβίζονται πληθυσμοί ολόκληροι οι οποίοι όχι μόνον δεν έχουν σχέση με την ελληνική κοινωνία, αλλά και δεν θέλουν να έχουν καμία σχέση.

Παρακολουθούσα προχθές τις σκηνές από την αποβίβαση των μεταναστών στο λιμάνι του Πειραιά. Ταλαιπωρημένοι, εξαθλιωμένοι, αλλά καθόλου φοβισμένοι και χωρίς κανένα αίσθημα ευγνωμοσύνης απέναντι στους οικοδεσπότες τους. Απαιτούσαν νερό και τροφή και φώναζαν γιατί δεν το είχαν αμέσως. Φοβισμένοι, και μάλλον ενοχικοί, όσοι τους υποδέχονταν. Προς Θεού μην κατηγορηθεί λιμενικός ότι δεν μίλησε στον πληθυντικό σε μετανάστη.

Λυπάμαι πολύ αλλά στο τέλος Φεβρουαρίου του 2016 θα πρέπει να το πάρουμε απόφαση. Η συμβίωση με τους πληθυσμούς των Ασιατών και των Αφρικανών δεν θα είναι προσωρινή. Θα διαρκέσει και θα είναι μια κατάσταση η οποία δεν θα έχει καμία σχέση με ό,τι γνωρίζαμε. Η Ελλάδα έγινε χώρα υποδοχής μεταναστών όταν κατέρρευσαν τα κράτη του σιδηρού παραπετάσματος και ήρθαν Αλβανοί, Ρουμάνοι, Ρώσοι, Γεωργιανοί. Πληθυσμοί ομόδοξοι ως επί το πλείστον, σε πολλά χωριά ακόμη οι παππούδες μιλούσαν αρβανίτικα, πληθυσμοί που προέρχονταν από λαούς που λίγο ώς πολύ στη διάρκεια των αιώνων είχαν μοιραστεί την ιστορική τους μοίρα μαζί μας. Ηθελαν να εγκατασταθούν εδώ, να εργαστούν, να φτιάξουν οικογένειες και έμαθαν ελληνικά.

Υπήρχε και τότε ισλάμ στα Βαλκάνια. Μόνον που το βαλκανικό ισλάμ ήταν πάντα ήπιο, λόγω οθωμανικών καταβολών και το αραβικό ισλάμ δεν είχε ακόμη ριζοσπαστικοποιηθεί. Ποιος υπολόγιζε τότε την ισλαμοποίηση της κοσμικής Τουρκίας; Ποιος θα φανταζόταν στη δεκαετία του ’90 ότι θα βρεθούμε αντιμέτωποι με το έκτρωμα του Ισλαμικού Κράτους; Ποιος μπορούσε να φαντασθεί το Charlie Hebdo ή το Bataclan;

Οι πληθυσμοί που περνούν σήμερα στην Ευρώπη θέλουν να σωθούν από την αγριότητα των εμφυλίων ή την οικονομική εξαθλίωση, μένει όμως να αποδειχθεί αν θέλουν και αν μπορούν να αφομοιωθούν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Μένει να αποδειχθεί αν η Ευρώπη θέλει και μπορεί να τους αφομοιώσει. Το βέβαιο είναι ότι οι χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ δεν θέλουν. Κάνουν ό,τι έκαναν στην πρόσφατη Ιστορία τους: χτίζουν τείχη εν είδει σιδηρού παραπετάσματος. Το βέβαιο επίσης είναι ότι η Γερμανία, για μια ακόμη φορά, δεν μπορεί να επιβάλει την πολιτική της βούληση ακόμη και στους στενούς συγγενείς της, όπως η Αυστρία και η Σουηδία.

Τέλος, το βέβαιο είναι ότι ούτε ένας δεν θέλει να μείνει στη χώρα μας. Και τι θα συμβεί αν κλείσουν τα σύνορα και αναγκαστούν να μείνουν; Θα θυμώσουν. Και εναντίον ποίων θα στραφεί ο θυμός τους; Οχι βέβαια εναντίον των Αυστριακών, των Ούγγρων και των Σκοπιανών. Θα στραφούν εναντίον των Ελλήνων που τους κρατούν εγκλωβισμένους. «Στασιωτικόν δε και το μη ομόφυλον» που λέει και ο Αριστοτέλης στα «Πολιτικά» του. Και όσο κι αν μας περισσεύουν τα ανθρωπιστικά αισθήματα και όσο κι αν η πολιτική ορθότης δεν μας επιτρέπει, σε σημείο βλακείας, να κρίνουμε τους ανθρώπους από τη φυλή τους και το θρήσκευμά τους, λυπούμαι πολύ, αλλά αν αυτό ισχύει για τους Ελληνες, αυτό δεν ισχύει για το αραβικό ισλάμ.

Οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι μέχρι στιγμής η ελληνική κοινωνία επέδειξε και ανοχή και αντοχή. Υπήρξαν και οι εξαιρέσεις. Πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις. Ομως αυτός ήταν ο κανόνας. Εχουμε συνηθίσει στην ανικανότητα του κράτους μας και σε μεγάλο βαθμό έχουμε χάσει τα αντανακλαστικά μας. Καλύπτουμε τη συλλογική μας μοιρολατρία με τα νεύρα μας και την αγανάκτησή μας, όμως τίποτε απ’ αυτά δεν την αναιρεί.

Εξάλλου και το προσφυγικό-μεταναστευτικό αντιμετωπίσθηκε, όπως στην αρχή η οικονομική κρίση, ως προσωρινή κατάσταση. Ακόμη και η κ. Μέρκελ στην αρχή μιλούσε για δύο χρόνια, μετά για πέντε και τώρα πια δεν αναφέρεται σε χρονοδιάγραμμα.

Με την Ευρώπη κλινικά νεκρή, όπως έγραψε η Μοντ, και την ελληνική πολιτεία σε κώμα, το πιθανότερο είναι πως η κατάσταση θα παγιωθεί. Ακόμη κι αν κάποιοι, σίγουρα πάντως όχι η Γερμανία ή η Γαλλία, σκέφτονταν απ’ την αρχή να φορτώσουν στην Ελλάδα που την αντιμετωπίζουν σαν ορνιθώνα το πρόβλημα, εμείς κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να τους βοηθήσουμε. Φτάσαμε να διαπραγματευθούμε σαν Χατζηαβάτηδες την ανταλλαγή χρέους με τους πρόσφυγες – και πολύ φοβούμαι ότι οι δόλιοι κυβερνώντες το σκέφτονται ακόμη με την κουτοπονηριά που τους διακρίνει.

Οσο για τον προοδευτικό λυρισμό καλά κρατεί. Φοβούνται, λέει, την ακροδεξιά ριζοσπαστικοποίηση της κοινής γνώμης που θα προκαλέσει η κατάσταση. Μήπως θα πρέπει να αρχίσουμε να φοβόμαστε και την ισλαμιστική ριζοσπαστικοποίηση στις πόλεις μας, και στην ύπαιθρό μας όταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι εγκλωβιστούν ανάμεσά μας; Ή μήπως αυτό δεν είναι πολιτικώς ορθό να το σκέφτεσαι; Θα μου πείτε έχει ξανασυμβεί. Οι κρίσιμες μάχες των ρωμαϊκών εμφυλίων έγιναν στην Ελλάδα. Μένουν μερικές μάχες σουνιτών και σιιτών για να ανακτήσουμε την ιστορική μας συνείδηση. Η διαφορά είναι ότι αυτοί δεν θα μας πουν, όπως ο Καίσαρ, ότι δεν θα μας καταστρέψουν για χάρη του κλέους των προγόνων μας. Διότι πολύ απλά δεν τους ξέρουν.

Είθε η κρίση να πείσει την Ευρώπη ότι χωρίς στιβαρή πολιτική ηγεσία δεν μπορεί να συνεχίσει άλλο. Και είθε να μας πείσει ότι προκειμένου να σώσουμε τα πολιτισμικά αντανακλαστικά, του έστω ελάχιστου πολιτισμού μας, το μόνο που μας μένει είναι να πετάξουμε στα σκουπίδια όλες τις ιδεοληψίες των τελευταίων σαράντα ετών.
Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Πέμπτη 3 Μαρτίου 2016

«Δεν έφταιγεν ο ίδιος, τόσος ήτανε»

ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

«Δεν ξέρω πόσοι έτυχε να ακούσετε προ καιρού τον διερμηνέα στη συνάντηση του κ. Τσίπρα με τον κ. Νετανιάχου. Ωσπου να καλύψει την απόσταση που χώριζε τα ελληνικά από τα αγγλικά, κόμπιαζε, έβγαζε διάφορα μακρόσυρτα «έεε…» και τον φανταζόσουν με τις παλάμες του ιδρωμένες κι αυτό το σφίξιμο στο στομάχι που προκαλεί η υπερβολική δόση άγχους. Ντρεπόσουν που τον άκουγες και τον λυπόσουν. Ηταν προφανές ότι γι’ αυτόν η απόσταση ανάμεσα στις δύο γλώσσες ήταν αβυσσαλέα. Κι όταν πια έφτανε στον προορισμό του, η αγγλική του θύμιζε γλωσσική παράγκα. Θυμόταν μια λέξη και την κάρφωνε σαν μαδέρι για να καλύψει την τρύπα στο ταβάνι και να μη στάζει, κι αμέσως μετά επιδιδόταν στο κυνήγι της επομένης. Για να καταλάβετε το μέγεθος της ιλαροτραγωδίας, ώς και ο κ. Τσίπρας κατάλαβε πως κάτι δεν πάει καλά και χαμογέλασε με συγκατάβαση στον αμήχανο ομόλογό του.
Μα δεν μπορούσαν να βρουν κάποιον καλύτερο; Και βέβαια θα μπορούσαν να βρουν κάποιον καλύτερο, κάποιον απλώς της προκοπής. Ομως προφανώς αυτός ταίριαζε στις προδιαγραφές της πολιτικής εμπιστοσύνης που πρέπει να εμπνέουν όσοι συνεργάζονται με την κυβέρνηση. Τελευταίο δείγμα της εμπιστοσύνης είναι ο διορισμός αποφοίτου ΤΕΙ κάτι τουριστικών επαγγελμάτων στη θέση του συμβούλου στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης.

Συμπτώματα καθεστωτικής νοοτροπίας; Σίγουρα. Ομως πίσω από την καθεστωτική νοοτροπία υπάρχει κάτι βαθύτερο και ουσιαστικότερο, η λειψανδρία. Την οποία λειψανδρία ενσαρκώνει ο Σύριζα, ως το τελευταίο καταφύγιο του βαθέος κράτους που εξέθρεψε η μακρά μεταπολίτευση. Τη δεκαετία του ογδόντα τη λειψανδρία την ενσάρκωναν οι αλήστου μνήμης «πρασινοφρουροί». Το πρόβλημα δεν είναι ότι ήταν πρασινοφρουροί, πιστά κομματόσκυλα. Το πρόβλημα ήταν η ανθρώπινη ποιότητα που κουβαλούσαν αυτοί οι άνθρωποι, η ευφυΐα τους, η μόρφωσή τους, η καλλιέργειά τους.
Χωρίς να παραβλέπω ότι η νοοτροπία αυτή μπόλιασε και τη Νέα Δημοκρατία στους ένδοξους καιρούς των «δικών μας παιδιών», υποστηρίζω ότι η Αριστερά δυσκολότερα μπορεί να την ξεπεράσει. Εάν θέλει και εάν μπορεί να την ξεπεράσει. Η ιδεολογική ένταξη, ως κριτήριο αξιολόγησης του «ανθρώπινου δυναμικού», είναι πολύ ισχυρότερη στην Αριστερά. Ισως είναι και το μόνο κριτήριο αξιολόγησης.

Εχοντας χωνέψει δύο παμφλέτα του Λένιν, τη «18η Μπρυμαίρ» του Μαρξ, άντε και μερικές σελίδες από το «Κεφάλαιο», έχεις συμπληρώσει την εγκύκλιο αριστερή παιδεία. Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει η ζωή, οι καταλήψεις, η ψήφος, ο πόλεμος στον καπιταλισμό, ο αντικληρικαλισμός, ο πόνος για τους μετανάστες και ό,τι θέλει προκύψει. Αρκούν αυτά για να μπορείς να διοικήσεις μια χώρα σε κρίση όπως η Ελλάδα; Αρκούν αν είσαι αρκετά κυνικός ή απλώς ευήθης, ώστε να πιστεύεις ότι για να γίνεις διερμηνέας, δεν χρειάζεται να ξέρεις καλά αγγλικά. Αρκεί να είσαι αριστερός.
Το πρόβλημα με τη σημερινή Αριστερά είναι ότι δεν έχει τα μέσα για να αντιληφθεί το πρόβλημα. Νομίζουν ότι έτσι είναι ο κόσμος γιατί δεν ξέρουν άλλον κόσμο εκτός από τον δικό τους.
«Δεν έφταιγεν ο ίδιος. Τόσος ήτανε», που λέει κι ο Μ. Αναγνωστάκης.
Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τετάρτη 2 Μαρτίου 2016

Ντροπή!!









Φωτογραφία για Εικόνες απελπισίας από τους πρόσφυγες στην Λαμία


Ντροπή, για την Ευρώπη. 

Και κυρίως ντροπή για την αλήτικη, απολίτιστη, φασιστική νοοτροπία αυτών των πρώην κομμουνιστών από τις χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ που μαζί με την Αυστρία θέλουν να ξαναχτίσουν τα αγαπημένα τους τείχη!!!